5 Peserta Malaysia Bakal Bertanding Di D'Academy Asia 5


Setiap tahun pihak Indosiar akan menggelar satu program nyanyian peringkat asia dimana sebanyak 6 buah negara yang terlibat akan menghantar seramai 6 orang perwakilannya untuk mendapatkan gelaran "Juara Asia". Program ini diberi nama "D'Academy Asia". Mereka akan membawakan genre Irama Melayu dan Dangdut. Antara 6 buah negara yang terlibat ialah Indonesia, Malaysia, Singapura, Brunei Darussalam, Thailand dan Timor Leste. Tetapi pada tahun ini mempunyai sebuah negara yang bakal bertanding bersama iaitu Filipina.

Setiap negara menghantar seorang mentor sebagai komentator di D'Academy Asia 5. Antara komentator yang terlibat ialah Soimah (Indonesia) , Rita Sugiarto (Indonesia), Iis Dahlia (Indonesia), Elvy Sukaesih (Indonesia), Nassar (Indonesia), Mas Idayu (Malaysia), Rosalina Musa (Singapura), DJ Daffy (Brunei Darussalam), Kun Yee (Thailand) . Manakala untuk penjurian ialah Hendro Saky (Indonesia), Hetty Koes Endang (Indonesia), Zul 2by2 (Malaysia), Kerry (Thailand), Hans Anuar (Brunei Darussalam), Mayuni Omar (Singapura), Didinho (Timor Leste)

Senarai Pemenang D'Academy Asia

Musim Pertama

Juara: Danang (Indonesia)
Naib Juara: Lesti (Indonesia)
Ketiga: Shiha Zikir (Malaysia)

Musim Kedua

Juara: Weni (Indonesia)
Naib Juara: Rani(Indonesia)
Ketiga: Irsya (Indonesia)

Musim Ketiga

Juara: Fildan (Indonesia)
Naib Juara: Reza (Indonesia)
Ketiga: Aulia (Indonesia)

Musim Keempat

Juara: Selfi (Indonesia)
Naib Juara: Rara (Indonesia)
Ketiga: Zam Ryzam (Malaysia)



Pada tahun ini, seramai 5 orang peserta terdiri daripada 2 orang peserta wanita dan 3 orang peserta lelaki yang dipilih mengikut keunikan suara dan kualiti suara untuk bertanding di D'Academy Asia 5.

Senarai Peserta Malaysia ke D'Academy Asia 5

1. Azmirul 


2. Erin CTJ


3. Anie Emlan


4. Megat Haikal


5. Hariz Fayahet


Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perjalanan program ini pada hari pertama DAA5 ini berlangsung boleh ke laman instagram DAA5 untuk Malaysia.


Bagi penonton yang ingin menonton secara langsung dari rumah anda, anda boleh memuat turun aplikasi "Vidio" untuk menonton saluran Indosiar. Program ini akan berlangsung tidak lama lagi selepas program Golden Memories Asia. Mari sama - sama kita menonton dan menyokong peserta dari Malaysia.

Maklumat Tambahan : Peserta Golden Memories (Klik)

Catat Ulasan

1 Ulasan