Trip To Perak

Assalamualaikum

Setelah beberapa lama Faiq tak update blog ni disebabkan kekangan masa dan sibuk dengan assignment, kelas, quiz dan sebagainya. Maklumlah hidup sebagai seorang pelajar kan.


Dalam kesibukkan masa belajar, Allah bagi Faiq dan kawan-kawan rezeki untuk berjalan ke tempat yang baru walaupun hanya 2 hari 1 malam sahaja, itu sudah memadai bagi kami semua.

29-30 Julai 2019 yang lalu, Faiq dan kawan-kawan buat satu trip yang tak dirancang pun pada awalnya kerana ketika itu hari Isnin kami baru sahaja habis kelas. Disebabkan esoknya cuti Umum, kami taktau nak buat apa untuk release kan stress, kami pun cadang pergi berjalan ke Perak. Faiq nak share sikit dengan korang apa aktiviti yang kami buat dekat sana.

Hari Pertama - 29 Julai 2019 (Isnin)

Kami pergi ke kelas seperti biasa. Selepas sahaja kelas tamat pada jam 4.15 petang, kami terus berbincang nak pergi mana esok untuk releasekan stress kami. Kami pun bertungukus lumus mencari tempat menarik untuk release stress. Setelah lama mencari tempat, kami pun membuat keputusan untuk pergi ke Ipoh, Perak. Kami pun balik ke asrama untuk packing barang yang nak dibawa.  


Selepas siap packing barang, tanpa tunggu lama kami pun bergerak ke destinasi pertama iaitu Gerbang Malam, Ipoh, Perak. Bertolak dari Politeknik Sultan Idris Shah pada jam 6 petang kami sampai ke destinasi pertama pada jam 10 malam. Agak lama juga dalam kereta hihihihihi. Bagi mana yang tidak tahu ada apa dekat Gerbang Malam, Gerbang Malam ni macam Uptown la senang nak dikata, banyak peniaga menjual baju, sticker, aksesori telefon dan banyak lagi la. Panjang juga diorang punya gerai.


Selepas penat berjalan di Gerbang Malam, Ipoh, Perak, kiteorang pun singgah di Dataran Ipoh, Perak yang berhadapan dengan bangunan Dewan Bandaraya Ipoh. Kami rehat sekejap sambil melihat suasana malam di Ipoh.


Selepas penat duduk dalam kereta dan berjalan, kami pun mencari tempat untuk kami tidur pada malam itu. Kami memilih Hotel Premium, Ipoh berhadapan dengan Mydin Mall untuk kami berehat. Kami memilih bilik yang berharga RM 128 yang boleh muat seramai 8 orang. Hotel pun selesa sejuk dan berdekatan dengan kedai runcit.

Hari Kedua - 30 Julai 2019 (Selasa)


Keesokkan harinya, kami pun bersiap untuk bergerak ke destinasi seterusnya iaitu Lata Kinjang Waterfall, Sungkai, Perak. Kami check out pada jam 9 pagi dan kami mencari tempat makan untuk kami mengisi perut yang lapar sebelum kami teruskan perjalanan. Setelah selesai mengisi perut, kami teruskan perjalan yang mengambil masa selama 1 jam lebih untuk kami sampai ke destinasi seterusnya.


Selama 1 jam lebih perjalanan, akhirnya pun kami sampai ke destinasi terakhir kami iaitu Lata Kinjang Waterfall, Sungkai, Perak. Ketika kami sampai di situ, sudah ramai yang datang untuk memandi manda. Untuk pengetahuan korang, nak masuk tempat ni ada tiket tau, tapi jangan risau tiket nya murah je. Seorang RM2 dan kenderaan RM2. Murah kan?


Selepas kami parking kereta terus kami mencari tempat untuk kami meletakkan semua beg dan pakaian. Disebabkan dibahagian bawah sudah penuh dipenuhi orang, kami pun naik tangga untuk keatas.


Setelah berseronok bermandi-manda kami pun bersiap-siap menukar baju untuk pulang. Alhamdulillah dalam pukul 6 petang kami sampai ke asrama dalam keadaan yang selamat dan sedikit penat bercampur dengan gembira.

Bagi korang yang nak tengok sepanjang perjalanan dan aktiviti kami pada dua hari tersebut boleh klik play video di bawah ni.


Bagi mana-mana yang mencari tempat menarik untuk release kan stress korang, boleh pergi Lata Kinjang Waterfall, Sungkai Perak. Memang Terbaik.....

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Seronok kalau dapat jalan2 dgn kawan2 .. sy dulu slalu spent time dgn kwn buat tugasan haha.. bercerita byak .. jenjalan kat library dan makan sama2 kat kafe.. jarang dapat jalan..

    BalasPadam